بررسی اندیشه ی فمینیسم در آثار شهرنوش پارسی پور و مارگریت دوراس
نویسنده
چکیده مقاله:
چکیده: شهرنوش پارسی پور و مارگریت دوراس دو نویسنده معاصر ایرانی و فرانسوی هستند که در داستانهایشان به دلایلی چون زن بودن، نویسنده و روشن فکر بودن، زیستن در دنیای قرن بیستم، آشنایی با نگرشهای گوناگون فمینیستی، تجربه زندگی شرقی، شباهتها و همسراییهایی وجود دارد. سوال این است که چه همسرایی و هماهنگیهای فکری و عقیدتی میان پارسی پور و دوراس وجود دارد؟ پیش فرض این تحقیق بر این استوار است که توجه به «عشق آزاد» و «رئالیسم جادویی»، سنت شکنی و عصیان علیه وضع موجود زنان، به چالش کشیدن باورهای بی پایه و خرافی، اعتراض به نگاه ملکی و مالی به زن، انتقاد از قوانین حاکم مرد محور، ذکر ستم پذیری و تحقیر تاریخی زن، خودفروشی و احساس ترس و ناامنی زنان، تشویق زنان به کسب علوم مختلف و الگو گرفتن از مردان و... مواردی مشترک در داستانهای این دو نویسنده است. واژههای کلیدی: فمینیسم، داستان، شهرنوش پارسی پور، مارگریت دوراس.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نمود فمینیسم در آثار شهرنوش پارسی پور و مارگریت دوراس
عنوان این پایان نامه بررسی تطبیقی نظریه ی فمینیسم در داستان های مشهور شهرنوش پارسی پور و مارگریت دوراس است. در این رساله، شباهت های اندیشگی دو نویسنده ی یاد شده و تفاوت های فکری و فرهنگی شان با توجه به داستان هایشان شناخته می شود؛ البته تلاشمان بر این بوده است که داستان های برتر و پرشهرت این دو نویسنده را مبنای کار خود قرار دهیم. داستان هایی که پرمایه ترند و خوراکی بیش تر برای خرد در ظرفشان می ...
15 صفحه اولفمنیسم در آثار شهرنوش پارسی پور
چکیده فمنیسم، جنبشی است که برای نخستین بار در اروپا پدید آمد و در مسیر حرکت خود به شاخه های گوناگونی تقسیم گردید. اگر چه در طول تاریخ با نقطه تاریکی در این زمینه روبرو هستیم، اما اولین جرقه های دفاع از حقوق زنان در ایران را در انقلاب مشروطه می بینیم. مردانی که روایتگر اوضاع زندگی زنان بودند، به هیچ وجه نتوانستند چهره واقعی یک زن را در بیان خواسته ها، اندیشه ها و احساسات او به تصویر بکشند. در ...
15 صفحه اولنقد و بررسی آثار داستانی شهرنوش پارسی پور
شهرنوش پارسی پور از سال 1349 با نگارش داستان بلند تجربه های آزاد خود را به جامعه هنری ایران معرفی کرد. از این نویسنده ، تاکنون علاوه بر چندین اثر ترجمه ای ، رمانها و داستانهای بلند ، سگ و زمستان بلند(1355) ، طوبا و معنای شب(1367) ، ماجراهای ساده و روح کوچک درخت (1356)، زنان بدون مردان(1352) و آویزه های بلور(1356) در داخل کشور و رمان عقل آبی و آداب صرف چای در حضور گرگ در خارج از کشور چاپ شده است...
15 صفحه اولدوباره نویسی به مثابه ی نوشتار خلاق در آثار سینمایی مارگریت دوراس
در گذار از نویسنده گی به سینماگری لاجرم مسأله ى تفاوت بین ژانرها و قراردادهاى داستانى-سینمایى مطرح میشود و این خود نویسنده-سینماگر را ناگزیر میکند نا در شیوه ی بیان خود دست به انتخاب بزند. این همان جایى ست که مارگریت دوراس با ارائه ى الگوی جدیدى از نویسندگى، تصویرى نو از نویسنده-سینماگر بدست میدهد که با تمام قراردادها و مرزبندى های پیشین در تقابل است. نوشتار دوراس بویژه در "دلداده گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 15
صفحات 81- 95
تاریخ انتشار 2010-11-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023